-İletişim: Duygu, düşünce ve bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması, bildirişimidir.
Kitle İletişimi: Kitle iletişim araçları ile gerçekleştirilen iletişim biçimidir.
Haberleşme: Karşılıklı olarak haber alıp verme işi, iletişim. Kaynak anlamındaki bir kişi ya da grubun ulaştırmak istediği mesajını düzenleyerek belirli araçlar vasıtasıyla iletmesi eylemidir.
Medya: Kitle iletişim araçlarının genel adı, kitlesel boyuttaki iletişim ortamlarıdır. Kitlesel haberleşmeye olanak sağlayan her türlü ortam ise günümüzde medya olarak adlandırılmaktadır.
Medyanın İşlevleri: Haber verme, bilgilendirme, toplumsallaştırma, güdüleme, tartışma ortamı yaratma, eğitim, kültürün gelişimine katkı, eğlendirmedir.
Basın: Süreli ve periyodik olarak yayınlanan gazete ve dergiler.
Basının Sorumlulukları: Toplumsal dengelerde 4. Güç olması.
Yayın Türleri:
- Yaygın Basın: Ülke geneline dağıtımı yapılan, süreli yayınlar.
- Yerel Basın: Bir ya da birkaç ilde, ilçede dağıtımı yapılan; belirli bölge ve iller ile ilgili haber yoğunluğu taşıyan periyodik yayınlar.
- Bölgesel Süreli Yayın: Tek bir basın - yayın kuruluşu tarafından basılan ve en az 3 komşu ilde ya da en az 1 coğrafi bölgede yayımlanan süreli yayınlardır.
- Besleme Basın: Herhangi bir çıkar grubunun görüşlerini; o gruptan sağlanan çıkarlar doğrultusunda körü körüne destekleyen basın organları.
- Boyalı Basın: Bolca fotoğraf kullanımına ağırlık veren magazin haberlerinin çoğunlukta olduğu basın organları.
- Yabancı Basın: Yurtdışında basılıp ülkemize getirilen yayınlar.
Basılmış Eser Sahibi: Süreli ya da süresiz yayınların içeriğini oluşturan, yazıyı ya da haberi yazan, çeviren ya da resimi ya da karikatürü çizen kişi.
Yayım: Kitap, gazete gibi okunacak materyallerin basılıp dağıtılması; radyo ve televizyon aracılığıyla eserlerin izleyici - dinleyici kitlesine ulaştırılması.
Yayın: Basılıp; gazete ve dergi gibi okunan ya da radyo, tv, internette halka sunulan, duyurulan, satışa sunulan, iletilen her şey.
- Süreli Yayın: Belirli aralıklarla yayımlanan gazete ve dergiler.
-Süresiz Yayın: Belirli aralıklarla yayımlanmayan, kitap, broşürler (aynı amblemi taşımayan).
Gazete: Politika, ekonomi, spor ve kültür ve daha başka konularla ilgili haber ve bilgi vermek için yorumlu ya da yorumsuz olarak, her gün ya da haftanın belirli günlerinde çıkarılan basılı yayın.
Özellikleri:
- Okuması daha kolay ve ilgi çekici.
- Ulaşılması, saklanması daha kolay.
Gazete Türleri: İçeriklerine, boyutlarına, yayın politikalarına göre sınıflandırılabilirler.
- Bulvar Gazete: Haberleri çok abartılı bir şekilde ve büyük puntolu, sansasyonel başlıklarla sunan gazeteler.
- Duvar Gazete: Çoğunlukla okul ve derneklerde duvardaki bir panoya asılan elle, daktilo veya pc yardımıyla yazılan çıktıların bir araya getirilmiş yazılara sahip gazeteler.
- Naylon Gazete: Gazeteciliğin gerçek işlevini (bilgi vermek) yerine getirmeyen, ancak resmi ilanları almak ya da çıkar sağlamak için yayımlanan gazeteler.
- Referans Gazete: Klasik gazetecilik ilkelerinin geçerli olduğu ve küpürlerinin belge niteliği taşıdığı, atıf ve alıntılarla yazılan gazeteler.
Haber Düzeni: Yayımlanacak olan malzemelerin belirli bir düzen içersinde, estetik unsurlarında göz önüne alarak sayfalara yerleştirilmesi işi.
- Sayfa düzenleme eski adıyla mise en page (mizanpaj)
- Gazete ve dergilerin yazı işleri kadrosunda yer alan mizanpajcı; gazetenin yayın politikaları doğrultusunda ve yönetim kadrosu ile birlikte grafik ve tasarım teknikleri açısından malzemeleri düzenler.
- Sayfa düzeninin 3 ana işlevi vardır; düzene koyma, öneme göre sıralama, belirli bir estetik içerisinde yerleştirme (göze hoş gösterme).
Medya Hiyerarşisi: Medyada yer alacak olan haberlerin hangi sırada veya hangi sayfada yer alacağına karar verilmesi.
Bir gazetedeki, sayfada yer alan haberler;
- Manşet: Çoğunlukla sol üst tarafta, ilk sayfada, logonun hemen altında, dergi kapaklarında, üst bölümlerde iri puntolu harflerle yayınlanan haber başlıkları.
- Sürmanşet: Manşet haberden de önemli görünen ve logonun üzerinde iri puntolu harflerle sayfayı kaplayan başlıklar.
Haber Başlıkları: Başlık; haberin birkaç kelimeden oluşan çoğunlukla bir yargı bildiren kısa özetleridir.
- Bir çok kişi, gazetenin tamamını okumak yerine haber başlıklarını okuyarak genel bir bilgi edinmektedirler.
- Haber başlıkları nadiren büyük harflerle yazılır. Ayrıca konu başlığı biçiminde, her sözcüğün ilk harfinin de büyük harfle yazılması doğru değildir.
- Başlıklarda yer alan kompozisyonlar ve ara başlıklar, o gazetenin kimliğini belirlemede en önemli unsurdur.
Haberde Başlık ve Kompozisyon Ögeleri:
- Üst Başlık: Ana başlığın üzerinde ya da satır boşluklarına göre sağ ve sol yanında yer alan başlık.
- Ana Başlık: Haberin ana ya da temel başlığı. Haberin okunmasında en önemli özelliktir.
Alt Başlık: Ana başlığın altında yer alan, başlığı açıklayıcı özellikte, tam bir cümle yapısında yer alan haber yazısıdır.
- Spot/Özet/Haber Kesiti: Spot genellikle haberin 15-20 sözcükle özetlendiği ya da haberin ana temasının anlatıldığı bölümdür.
- Ara Başlık: Haber metninin içinde yer alan, haber metnine göre daha iri puntolu ve okunacak paragrafları tanımlayan bölüm, ara başlıklar.
Başlıklarda Dikkat Edilmesi Gerekenler:
- Haberin özetini içermeli - Haber metni ile çelişmemeli
- Kısa ve anlaşılır olmalı - Yorum ve ima içermemeli
- Dikkat çekici olmalı - Abartılı olmamalıdır.
Tamamlayıcı Görsel Malzemeler: Sayfa düzenlemede haberi destekleyen nitelikteki; fotolar, tablo ve illütrasyonlardır.
İlan: Herhangi bir olguyu, bir işi, bir durumu kamuoyuna duyurmak.
Reklam: Bir malı halka tanıtmak, beğendirmek ve böylelikle sürümünü sağlamak için başvurulan yöntemler.
Basın Bülteni: Kurum ile ilgili etkinlikleri, stratejileri, düşünceleri, olayları içeren, haber değeri taşıyan; şirketlerin kendilerini yaygın basında duyurmak için yazılan yazılar.
Kitle İletişimi: Kitle iletişim araçları ile gerçekleştirilen iletişim biçimidir.
Haberleşme: Karşılıklı olarak haber alıp verme işi, iletişim. Kaynak anlamındaki bir kişi ya da grubun ulaştırmak istediği mesajını düzenleyerek belirli araçlar vasıtasıyla iletmesi eylemidir.
Medya: Kitle iletişim araçlarının genel adı, kitlesel boyuttaki iletişim ortamlarıdır. Kitlesel haberleşmeye olanak sağlayan her türlü ortam ise günümüzde medya olarak adlandırılmaktadır.
Medyanın İşlevleri: Haber verme, bilgilendirme, toplumsallaştırma, güdüleme, tartışma ortamı yaratma, eğitim, kültürün gelişimine katkı, eğlendirmedir.
Basın: Süreli ve periyodik olarak yayınlanan gazete ve dergiler.
Basının Sorumlulukları: Toplumsal dengelerde 4. Güç olması.
Yayın Türleri:
- Yaygın Basın: Ülke geneline dağıtımı yapılan, süreli yayınlar.
- Yerel Basın: Bir ya da birkaç ilde, ilçede dağıtımı yapılan; belirli bölge ve iller ile ilgili haber yoğunluğu taşıyan periyodik yayınlar.
- Bölgesel Süreli Yayın: Tek bir basın - yayın kuruluşu tarafından basılan ve en az 3 komşu ilde ya da en az 1 coğrafi bölgede yayımlanan süreli yayınlardır.
- Besleme Basın: Herhangi bir çıkar grubunun görüşlerini; o gruptan sağlanan çıkarlar doğrultusunda körü körüne destekleyen basın organları.
- Boyalı Basın: Bolca fotoğraf kullanımına ağırlık veren magazin haberlerinin çoğunlukta olduğu basın organları.
- Yabancı Basın: Yurtdışında basılıp ülkemize getirilen yayınlar.
Basılmış Eser Sahibi: Süreli ya da süresiz yayınların içeriğini oluşturan, yazıyı ya da haberi yazan, çeviren ya da resimi ya da karikatürü çizen kişi.
Yayım: Kitap, gazete gibi okunacak materyallerin basılıp dağıtılması; radyo ve televizyon aracılığıyla eserlerin izleyici - dinleyici kitlesine ulaştırılması.
Yayın: Basılıp; gazete ve dergi gibi okunan ya da radyo, tv, internette halka sunulan, duyurulan, satışa sunulan, iletilen her şey.
- Süreli Yayın: Belirli aralıklarla yayımlanan gazete ve dergiler.
-Süresiz Yayın: Belirli aralıklarla yayımlanmayan, kitap, broşürler (aynı amblemi taşımayan).
Gazete: Politika, ekonomi, spor ve kültür ve daha başka konularla ilgili haber ve bilgi vermek için yorumlu ya da yorumsuz olarak, her gün ya da haftanın belirli günlerinde çıkarılan basılı yayın.
Özellikleri:
- Okuması daha kolay ve ilgi çekici.
- Ulaşılması, saklanması daha kolay.
Gazete Türleri: İçeriklerine, boyutlarına, yayın politikalarına göre sınıflandırılabilirler.
- Bulvar Gazete: Haberleri çok abartılı bir şekilde ve büyük puntolu, sansasyonel başlıklarla sunan gazeteler.
- Duvar Gazete: Çoğunlukla okul ve derneklerde duvardaki bir panoya asılan elle, daktilo veya pc yardımıyla yazılan çıktıların bir araya getirilmiş yazılara sahip gazeteler.
- Naylon Gazete: Gazeteciliğin gerçek işlevini (bilgi vermek) yerine getirmeyen, ancak resmi ilanları almak ya da çıkar sağlamak için yayımlanan gazeteler.
- Referans Gazete: Klasik gazetecilik ilkelerinin geçerli olduğu ve küpürlerinin belge niteliği taşıdığı, atıf ve alıntılarla yazılan gazeteler.
Haber Düzeni: Yayımlanacak olan malzemelerin belirli bir düzen içersinde, estetik unsurlarında göz önüne alarak sayfalara yerleştirilmesi işi.
- Sayfa düzenleme eski adıyla mise en page (mizanpaj)
- Gazete ve dergilerin yazı işleri kadrosunda yer alan mizanpajcı; gazetenin yayın politikaları doğrultusunda ve yönetim kadrosu ile birlikte grafik ve tasarım teknikleri açısından malzemeleri düzenler.
- Sayfa düzeninin 3 ana işlevi vardır; düzene koyma, öneme göre sıralama, belirli bir estetik içerisinde yerleştirme (göze hoş gösterme).
Medya Hiyerarşisi: Medyada yer alacak olan haberlerin hangi sırada veya hangi sayfada yer alacağına karar verilmesi.
Bir gazetedeki, sayfada yer alan haberler;
- Manşet: Çoğunlukla sol üst tarafta, ilk sayfada, logonun hemen altında, dergi kapaklarında, üst bölümlerde iri puntolu harflerle yayınlanan haber başlıkları.
- Sürmanşet: Manşet haberden de önemli görünen ve logonun üzerinde iri puntolu harflerle sayfayı kaplayan başlıklar.
Haber Başlıkları: Başlık; haberin birkaç kelimeden oluşan çoğunlukla bir yargı bildiren kısa özetleridir.
- Bir çok kişi, gazetenin tamamını okumak yerine haber başlıklarını okuyarak genel bir bilgi edinmektedirler.
- Haber başlıkları nadiren büyük harflerle yazılır. Ayrıca konu başlığı biçiminde, her sözcüğün ilk harfinin de büyük harfle yazılması doğru değildir.
- Başlıklarda yer alan kompozisyonlar ve ara başlıklar, o gazetenin kimliğini belirlemede en önemli unsurdur.
Haberde Başlık ve Kompozisyon Ögeleri:
- Üst Başlık: Ana başlığın üzerinde ya da satır boşluklarına göre sağ ve sol yanında yer alan başlık.
- Ana Başlık: Haberin ana ya da temel başlığı. Haberin okunmasında en önemli özelliktir.
Alt Başlık: Ana başlığın altında yer alan, başlığı açıklayıcı özellikte, tam bir cümle yapısında yer alan haber yazısıdır.
- Spot/Özet/Haber Kesiti: Spot genellikle haberin 15-20 sözcükle özetlendiği ya da haberin ana temasının anlatıldığı bölümdür.
- Ara Başlık: Haber metninin içinde yer alan, haber metnine göre daha iri puntolu ve okunacak paragrafları tanımlayan bölüm, ara başlıklar.
Başlıklarda Dikkat Edilmesi Gerekenler:
- Haberin özetini içermeli - Haber metni ile çelişmemeli
- Kısa ve anlaşılır olmalı - Yorum ve ima içermemeli
- Dikkat çekici olmalı - Abartılı olmamalıdır.
Tamamlayıcı Görsel Malzemeler: Sayfa düzenlemede haberi destekleyen nitelikteki; fotolar, tablo ve illütrasyonlardır.
İlan: Herhangi bir olguyu, bir işi, bir durumu kamuoyuna duyurmak.
Reklam: Bir malı halka tanıtmak, beğendirmek ve böylelikle sürümünü sağlamak için başvurulan yöntemler.
Basın Bülteni: Kurum ile ilgili etkinlikleri, stratejileri, düşünceleri, olayları içeren, haber değeri taşıyan; şirketlerin kendilerini yaygın basında duyurmak için yazılan yazılar.
Yorumlar
Yorum Gönder